96 Cien años de soledad

soledadde Gabriel García Márquez, 1967

[Scroll down for English version.]

Tengo que decirte un secreto. Cuando estaba leyendo esta historia, también leí un sumario en el web. ¡Tenía que hacerlo! No porque no quería leer el libro, sino porque ya sabía que iba a ser una historia compleja y con muchas vueltas y quería asegurar que entendía todo. La verdad es que creo que necesitaría hacer lo mismo aun si la hubiera leído en inglés. Que torcida es! Con muchos nombres iguales y muchos giros en el tiempo, necesitaba un mapa para seguir todo. Pero, al fin, estoy feliz de haber leerlo? Sí…supongo que sí.

El cuento se centra en la familia Buendía y sus siete generaciones. También se centra en la fundación y la desaparición del pueblo de Macondo. Es una historia de cultura, económica, guerra, política, y amor, todo a la vez. No puedo describir todo lo que pasa adentro, no solo porque estoy segura de que no entendí todo, sino porque es como un bol de espaguetis. Y este es mi queja principal – que por lo mucho que trataba de seguirlo, siempre perdía la línea de pensamientos. A gran efecto literario, García Márquez repitió los nombres de la familia de una generación a otra – todos los hijos José Arcadio o Aureliano, y aun las pocas mujeres compartieron versiones de mismos nombres. Pero, con este tremendo efecto, me estaba perdida. ¿Conoces la dificultad de distinguir un Aureliano entra veinte Aurelianos?

Sin embargo, reconozco que este es el punto del cuento – la historia se repita y todos están condenados a revivir los pasados de sus antepasados. También reconozco el talento necesario para tejer un cuento tan complejo. García Márquez perfectamente crea un laberinto, juntando las generaciones y los acontecimientos del pueblo. Su manera de hablar simplemente y directamente hace que el flujo es suave y desapercibido. Pero este es la raíz del problema, que es demasiado simple de mover de una generación a otro sin notarlo. Tuve que escribir un árbol de la familia Buendía y referirlo con frecuencia para acordarme de quien estábamos hablando y quien eran sus padres y quien eran sus hijos. Y por mucho que trataba de seguir todo, eventualmente encontré que no me importaba. Por mucho que podía apreciar de la escritura hábil, solo quería terminarlo.

No entiendo por qué este libro se considera la gran obra de García Márquez y no El amor en los tiempos del cólera. Me acuerdo leerlo, y me sentía que estaba pelando las capas de una cebolla, zambulléndome más y más profundo en los cuentos de Florentino Ariza y Fermina Daza. Estaba tan impresionada con la estructura de la novela – básicamente cuentos separados ligado por un tema global. Supongo que se puede decir lo mismo aquí, pero con mucho menos dirección. Nunca diría que un libro que no me gustó no tiene valor, y tampoco diría que tengo que gustarme un libro que se considera un clásico. Puedo reconocer el mérito del esfuerzo y dejarlo así.

[Book Riot Read Harder Challenge: read a book set in Central or South America, written by a Central or South American author; read a classic by an author of color; read a book wherein all point-of-view characters are people of color.]

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*

I have to tell you a secret. When I was reading this story, I also read an online summary. I had to! Not because I didn’t want to read the book, but because I knew that I was going to read a complex story, with many twists, and I wanted to ensure that I understood it all. The truth is that I think I would needed to do the same even if I had read it in English. How twisted it is! With many of the same names and many meanderings in time, I needed a map to follow everything. But, in the end, am I glad to have read it? Yes…I suppose so.

The story centers on the Buendía family and its seven generations. It also centers on the founding and dissolution of the town of Macondo. It’s a story about culture, economy, war, politics, and love, all at the same time. I can’t describe everything that happens inside, not only because I’m sure that I didn’t understand it all, but because it’s like a bowl of spaghetti. And this is my major complaint – for as much as I tried to follow it, I was always losing the line of thought. To great literary effect, García Márquez repeats the names of the family from one generation to the next – all of the sons either José Arcadio or Aureliano, and even the women sharing versions of the same names. But, with this tremendous effect, I was lost. Do you know how difficult it is to distinguish one Aureliano among twenty Aurelianos???

Nevertheless, I recognize that this is the point of the story – that history repeats itself and everyone is condemned to relive the pasts of their ancestors. I also recognize the talent necessary to weave such a complex story. García Márquez perfectly creates a maze, joining the generations and the events of the town. His manner of simple and direct speech makes the flow smooth and seamless, but this is also the root of the problem, that it’s too easy to move from one generation to the next without noting it. I had to write a family tree of the Buendías and refer to it often to remind myself who we were talking about and who were their parents and who were their sons. And for as much as I tried to follow everything, eventually I found that I didn’t care. As much as I was able to appreciate the writing skill, I just wanted to finish it.

I don’t understand why this book is considered to be García Márquez’s masterpiece and not Love in the Time of Cholera. I remember reading the latter and feeling like I was peeling away the layers of an onion, diving deeper and deeper into the stories of Florentino Ariza and Fermina Daza. I was so impressed with the structure of the novel – essentially separate stories bound by an overall theme. I suppose the same can be said here, but with much less direction. Ultimately, I would never say that I book I didn’t like does not have worth, nor would I say that I have to like a book that’s considered a classic. I can recognize the merit of the effort and leave it there.

[Book Riot Read Harder Challenge: read a book set in Central or South America, written by a Central or South American author; read a classic by an author of color; read a book wherein all point-of-view characters are people of color.]

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